Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P61e26t90r 82M81a73l51ý 6879481434898

Podobné čáry, jen ne tak klikaté, mi vznikly, když jsem fotil nasvícené památky Prahy. Do toho trochu sněžilo a já jsem zapomněl vypnout blesk. Padající vločky pak na snímku vypadají jako svítící čáry.

Napadá mě, že tam mohl poletovat nějaký hmyz. Pokud byla dost dlouho otevřená závěrka (máznuté mraky tomu nasvědčují) a zároveň si tu scénu foťák přisvítil, mohlo lesklé tělíčko mouchy nebo brouka „nakreslit“ takovéto stopy.

0/0
29.3.2018 16:45

J97a21r67o37s56l62a33v 16C89h76u77d10á34č94e79k 7814405436305

Zajímavý problém.

0/0
13.3.2018 22:14

M84i52c81h31a47l 94A87n67d44e85r76l55e 7213426279167

Podobný snímek se mi také podařil pří focení novoročního ohňostroje. Při závanu větru a otevřené expozice došlo k mírnému pohnutí stativu.

0/0
13.3.2018 16:44

W58a57l21d55a 56W88i25n84t43e83r 6267659871129

Naprosto nezávisle na některých diskutujících, kteří již exaktně popsali příčinu, je v tom delší expozice a pohyb fotoaparátu těsně před ukončením snímání (stopy jdou od zdrojů světla nikoliv do nich) . Silnější a světlejší stopu vytvořil Měsíc, slabší nebo tenkou stopu odraz od zábradlí a vzdálená světla jakoby mezi zábradlím od sodíkových výbojek. Dynamika pohybu je pěkné zaznamenaná ve světlosti stop atd. Pokud experimentujete s dlouhou expozicí, zkuste se stativem fotit moře a příboj - budete překvapen. ;-)

+1/0
13.3.2018 15:37

M90i20l54a27n 58S47t25e89h30l42í67k 7940879303221

Proč ale stejný úkaz nevznikl na fotkách 3,4, které mají zhruba stejné světelné podmínky ?

0/0
14.3.2018 11:22

M31i65l67a17n 87S30t33e28h87l73í94k 7370969863621

Sorry, beru zpět. Tady jde o ten pohyb fotoaparátu, který nemusel nastat u všech pokusů.

0/0
14.3.2018 11:33

J78i32ř78í 42J94i66r11o93u82d78e90k 8686379784864

Pokusil jsem se dát si Váš obrázek s ,,efekty" do max. rozlišení. ,,Větší světel. úkaz (bod) vpravo nahoře by nevylučoval pavouka na jeho vzduchem nesených vláknech;-)

0/0
13.3.2018 12:57

Z61d10e94n72ě22k 27M58a58j10z81l67í91k 2654531626207

To je zajímavé vysvětlení. Bohužel to již nejsem schopen ověřit.

+1/0
13.3.2018 13:57

J28i12ř66í 62J44i25r55o34u54d30e71k 8836379954604

Jde toliko o mou domněnku, vycházející z viz. můj příspěvek v 10.54.

0/0
13.3.2018 18:43

J94i48ř10í 22S94v42o33b74o45d30a 9735778603366

Vysvětlení jevu je velice jednoduché. Je to klasický příklad fotografie, která vznikla tak, že se fotoaparát při dlouhé expozici pohyboval, přičemž k pohybu s největší pravděpodobností došlo před koncem expozice. Expozice ještě probíhala, ale fotoaparát byl zvednut z pevné podložky. Pohyboval se odhadem do pěti vteřin.

Průměr tlusté světené čáry přesně odpovídá průměru Měsíce na obloze, jestliže je použit minimální nebo žádný zoom. Nenechte se zmást tím, že světlo Měsíce je mnohem větší. Je to tím, že při dlouhé expozici signál na čipu "přetekl" a zdánlivě zvětšil průměr nejintenzivnějšího zdroje světla. Tenčí čáry pak odpovídají nejen odrazům světla od zábradlí, ale také světlům dále v krajině. Při pohybu byla světla na čas zakryta prknem zábradlí a pak zase odkryta, proto se dráhy čar neshodují.

Na prknech zábradlí je také názorně vidět, že změnou polohy fotoaparátu při probíhající expozici získala jakoby větší objem, respektive tzv. "ducha", který se projevuje jako "mlžná" horní hrana zábradlí.

Někteří fotografové tento jev používají záměrně a vytvářejí tak abstraktní obrazy. Říká se tomu malování světlem. Přičemž pohybovat lze jak fotoaparátem, tak zdrojem světla.

+1/0
13.3.2018 12:28

J74a44n 49Z30á67t71u66r70e25c51k45ý 9543693277902

No vida, je to tak prosté, a tolik matematiků a jiných hlavounů na to nepřišlo:-).

0/0
13.3.2018 14:01

Z54d73e30n13ě30k 71M52a64j41z67l77í93k 2364301426707

Přemýšlím o tom, co jste mi napsal. A uznávám, že teoreticky to možné je. Znamenalo by to ale, že s tím aparátem bych musel pořád pohybovat tak, aby byl namířený stále ve směru Měsíce. Ale to jsem já určitě nedělal. Prostě jakmile se ozvalo cvaknutí spoště, tak jsem jej zvedl, nastavil nový čas. ́a pak jsem jej znovu usadil na podložku. Ale asi s tím máte zkušenosti a tak Vám nechci odporovat. Stejně si detaily toho focení nepamatuji. Díky.

0/0
13.3.2018 14:03

W46a93l97d79a 85W31i62n69t33e93r 6347339571769

Vy jste s tím fotoaparátem pořád nepohyboval, jen jste jej ihned po "cvaknutí" vzal. Je nutné počítat s tím, že zpracování tzv dojíždí a třeba moje 4K zrcadlovka v tomto režimu to dělá naprosto normálně, tj že musím nějakou desetinu sekundy vyčkat jako po střelbě palnou zbraní do terče. Navíc režim s dlouhou expozicí nepočítá s tím, že to budete držet v ruce a signál přesně neodpovídá konci snímání, pokud se do toho přidá i slabší aku.

+1/0
13.3.2018 16:48

J49i72ř15í 83S89v55o52b74o40d64a 9325788183616

Tak jsem si to ještě prověřil, a zjistil jsem, že aby vznikla podobná světelná kresba, jaká je vidět na Vašem snímku, naprosto stačí, aby někdo drcnul do stolu dvě vteřiny před koncem expozice. Je nutné si uvědomit, že snímač fotoaparátu je ve skutečnosti malinká ploška, takže při dlouhých časech expozice se projeví i nepatrné vibrace. To je vidět i na snímku číslo tři, kde mají všechny svislé linie dvojitou konturu – to je způsobeno právě zcela nepostřehnutelným pohybem fotoaparátu ve vodorovném směru (k tomu stačil i nepatrný pohyb nějaké osoby v blízkosti stolu).

Profesionální snímek pořizovaný s dlouhým časem expozice může zničit i lehký vánek, který rozvibruje stativ. Proto mají některé profesionální stativy balastní sáčky (do kterých lze vložit kameny nebo písek) nebo také háček, na který lze zavěsit těžký batoh, aby mohl fotograf maximálně eliminovat vibrace stativu.

0/0
13.3.2018 17:25

T89o77m39á49š 82D80v97o59ř70á46k 6157335203607

Ta hlavní světelná stopa vede přímo do Měsíce, takže bych si tipnul, že jste omylem pokládal foťák s již spuštěnou expozicí a stopa vznikla tím, jak jste s ním pohyboval a zaměřoval scénu. Hlavní stopa je Měsíc a ty malé vedlejší stopy jsou odlesky na zábradlí, které jsou vidět na snímcích 3 a 4, resp. světélka na kopci v dálce.

+1/0
13.3.2018 11:12

Z78d35e46n29ě17k 63M27a15j88z52l40í86k 2284711636427

Ty odlesky na zábradlí mají původ v osvětlení chodníků pod hotelem. Je to odraz od budovy. Normálně to vidět není. Ale s tou dlouhou expozicí se to projeví.

0/0
13.3.2018 11:18

Z57d16e22n11ě78k 55Ž64í83k49o76v77e89c11k68ý 7770668440916

Ty vedlejší stopy nejsou paralelní s hlavní stopou, takže se zřejmě jedná o jiný zdroj světla, který na dlouhé expozici je mimo záběr, a naexponoval stopu v době, kdy měsíc ujel mimo záběr. Ostatně ty odlesky jsou příliš slabé než aby zanechaly stopu při pohybu.

0/0
13.3.2018 13:02

J94i14ř27í 12J71i53r43o83u87d85e19k 8956619354944

Je to asi možné. Ovšem v případě pohybu aparátem by se, tedy asi, měla projevit světelná stopa i co se její šíře týká.

0/0
13.3.2018 13:11

J38i88ř98í 20J19i80r33o70u61d78e39k 8856379144304

R^ Dobré téma. Vysvětlení nemám. Avšak, ...Na venkovní kameře na domu se mě občas v noci objevuje cosi podobného. Jak za měsíč. svitu, tak i za úplné tmy, pak ovšem v ,,infra". Tam však vím, oč jde. O pavouka a jeho pavučinu. Zdali v té době necestovali vzduchem např. pavoučci poutníčci, to asi těžko soudit.

0/0
13.3.2018 10:54

V74i73k51t36o76r 59Š24e54d43i67v66ý 8936661770746

Řekl bych, že jste manipuloval s foťákem se stále otevřenou závěrkou.

0/0
13.3.2018 10:51

Z53d24e52n94ě71k 78M78a55j35z20l70í43k 2654331426677

Myslím si, že ne, ale v každém případě to v srpnu vyzkouším. Jen se teď musím podívat, jestli opět bude úplněk. Ale když nebude, odzkouším to i s menším Měsícem. Díky.

+1/0
13.3.2018 11:15

M16i79l67a21n 44S53t35e58h45l23í43k 7640519513851

Možná se před objektivem odehrál kopulační taneček dvou můr. :-)

0/0
13.3.2018 10:49

I65r92e85n35a 24V42r42á41n50o95v27á 5262252155264

Nelítala tam světluška?

0/0
13.3.2018 10:29

J58a31n 11Z10á60t24u97r65e40c98k87ý 9933583577452

Ty lidi, jejich funkce a tituly jste podrobně jmenovat nemusel. Stačilo napsat, že zatím nikdo nevěděl;-)

0/0
13.3.2018 10:17

Z23d14e82n33ě15k 49M78a97j27z35l72í48k 2274251276377

Asi máte pravdu a já se omlouvám. Přiznám se, že jsem to tak napsal proto, aby bylo zřejmé, že jsem se skutečně snažil oslovit odborníky. Ale máte pravdu.

+1/0
13.3.2018 10:19

W20a52l28d64a 21W62i51n89t71e66r 6367559351369

Ti titulovaní, pardon, pokud to skutečně bezvýsledně zkoumali, měli by ihned zkonzumovat své diplomy a bez chleba. Nejvíce mě blízký titul RNDr, tedy že nositel tohoto titulu nevěděl, je pro mě šokující. Zřejmě si nikdo neudělal čas a byl jste jen laskavě odmítnut - to se stává. ;-D

+1/0
13.3.2018 23:29

J48o82s82e14f 81U23l42m91a98n 8750780338835

Tady máte tu potvoru, co za to může. Ovšem ta z vašeho snímku musela mít něco vypité...https://youtu.be/6qkEOIwJpXg?t=1m24s

0/0
13.3.2018 10:11

J74o87s75e80f 50U23l70m77a50n 8390920338595

jinak je to teda způsobeno odrazem měsíčního světla od lesklého předmětu s členitým povrchem při dlouhé expozici.

0/0
13.3.2018 10:20
Foto

J61i91ř61í 48H23e32r71m89á85n89e64k 4236422132930

Já jisté vysvětlení mám. Ale asi ne to pravé. Kdysi se mi to stalo u vypůjčené Flexarety, které "nedomykala závěrka". Na "Brně jsem fotil na barevný diapozitivní materiální a po vyvolání byly na všech políčkách filmu čmáranice od světel.

Vždycky jsme si totiž foťák přehodil přes rameno, proto ten pohyb, ty čáry.

0/0
13.3.2018 10:07
Foto

T28o52m52á84š 87F78l76a12š95k85a 5855425646571

Jak byl dlouhý čas expozice? U té záhadné fotky bych to odhadoval tak na pár sekund a před objektivem kroužil komár či jiný hmyz. Na jeho těle se odrážel měsíční svit.

+2/0
13.3.2018 9:51

Z96d52e89n79ě32k 60M49a40j60z61l56í60k 2924871966207

Dnes již přesně nevím, ale mám dojem, že to bylo něco okolo 20vt. Ale jistý si nejsem a nemohu si to ani ověřit. Ten foťák mi měsíc po návratu z dovolené spadl a utrhla se dvířka pro držení baterií. Ale to jsem již fotky z dovolené měl stažené v PC. Foťák jsem vyhodil a koupil si nový. Teď mne to štve, protože kdybych ho ještě měl, tak bych s ním mohl udělat nějaké pokusy.

+1/0
13.3.2018 10:24
Foto

T67o17m19á75š 59F97l86a17š45k80a 5845895646621

20 sekund by tu mou teorii skoro dost potvrzovalo. Jinak v těch fotkách by měly být uloženy údaje o době expozice, cloně, ISO.... . Myslím, že se tomu říká exif soubor. Pošlete mi tu fotku v priginále a plném rozlišení na tflaska@seznam.cz, zkusím to z ní dostat.

+2/0
13.3.2018 10:27

Z36d88e17n42ě87k 46Ž74í42k20o51v53e87c91k89ý 7380368840876

A před ten objektiv ho zřejmě přilákal odlesk měsíce na objektivu. Ty tenké čáry jsou jiný hmyz ve větší vzdálenosti.

+1/0
13.3.2018 10:43
Foto

T14o84m27á78š 33F87l97a98š65k81a 5445505756591

Ano. Přesně to si myslím taky.

+1/0
13.3.2018 10:54







Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz